PROSES MENJAHIT KEBAYA NYONYA....

Hello hello hye !! 

Fly to the new entry .. dimana sy akan menceritakan mengenai prose2 utk membuat baju kebaya nyonya.. 

Fabrik..

Fabrik yang biasa digunakan untuk membuat kebaya dinamakan kasa rubia. Kain tenunan kosong ini jarang, ringan dan diperbuat daripada benang pintal yang halus. Benang yang digunakan untuk menjahit fabrik biasanya benang sulaman mesin daripada kapas, sutera atau polister. Pada zaman dahulu, fabrik dan benang yang digunakan adalah daripada jenis yang bermutu paling tinggi dan diimport dari Eropah dan sesuai dengan status Nyonya.



Langkah pertama untuk membuat kebaya ialah mengambil ukuran badan si pemakai. Rajah berasaskan ukuran badan disurih pada fabrik dan lima bahagian penting dipotong, dua untuk lengan, dua untuk panel depan dan satu untuk panel belakang. Dua potongan panel depan biasanya dipotong terus menjadi sua bahagian untuk memberi ruang di bahagian dada dan menyerlahkan potongan tirus kebaya. Baki kain yang agak lebar ditinggalkan pada bahagian-bahagian yang akan disulam.





Potongan kain disambung dengan jahitan yang dinamakan ketuk lubang. Jahitan unik menebuk kain pada jarak yang sama. Jahitan ketuk lubang yang paling bermutu tinggi dilakukan dengan begitu sempurna. Hanya pemeriksaan yang rapi akan memperlihatkan kehalusan lubang-lubang halusnya.


Sketches Of  Kebaya

Sulaman pada kebaya biasanya menggabungkan corak bunga, lakaran atau geometri, menggunakan jahitan satin, jahitan zigzag, jahitan lubang butang dan jahitan tebuk lubang.
Sudah pasti teknik ini memerlukan tusukan jarum berulang kali pada kain kasa. Ada kalanya jahitan lurus biasa membingkai motif utama untuk menyerlahkan garis bentuk sulaman. Untuk memberikan ilusi realiti selanjutnya, benang sama warna dengan tahap kecerahan dan kegelapan yang berlainan digunakan.
Jahitan zigzag dan jahitan lubang butang digunakan untuk corak seperti sarang labah-labah pada kasa yang menyediakan rangka bagi corak kerawang yang rumit. Fabrik di celah sulaman kerawang ini, juga dikenali sebagai sulaman richelieu, dipotong bagi mewujudkan lubang-lubang yang menambah sentuhan kecantikan dan keanggunan kebaya.
Sebagai peraturan, Nyonya memakai kebaya kosong dengan hanya sulaman biku di tepinya bila menguruskan kerja-kerja rumah, agar tidak mengotori kebaya yang lebih cantik dan menarik. Kebaya basahan ini lazim diperbuat daripada kasa bercorak petak-petak, jalur atau bintik-bintik, yang selesa dan menarik dipakai dalam kehidupan sehari-hari. Barang kemas dan aksesori juga sekadarnya.

0 comments:

Post a Comment

 
KEBAYA NYONYA © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Buy Dofollow Links! =) , Lastminutes and Ambien Side Effects